Taniec nad jeziorem i inne aktywności dla dzieci – dlaczego są tak ważne?

Tytuł artykułu może sugeruje konkretną aktywność (taniec, i to nad jeziorem), ale oczywiście nie skupiajmy się na tej kwestii. Inspiracją dla podjęcia tego zagadnienia, było moje doświadczenie związane z pełnieniem roli wychowawcy oraz instruktora tańca na obozie organizowanym przez firmę Endorfina www.ilonaozimek.pl  

Wiele rodziców często zastanawia się, jaki rodzaj pozaszkolnych zajęć, aktywności ogólnie rzecz biorąc, dostosować do swoich pociech. O wspólnym, świadomym wyborze nie moja rola tutaj wspominać, ja skupię się na aktywności fizycznej. Otóż jest ona po prostu jedną z podstawowych potrzeb biologicznych człowieka w każdym etapie życia. Ale szczególnie ważna jest w dzieciństwie i młodości, gdyż jest jednym z kluczowych czynników warunkujących prawidłowy rozwój i szeroko pojęte zdrowie. Przede wszystkim, aktywność ruchowa zapewnia proces stymulacji i wspomaganie rozwoju w wielu obszarach:

– fizycznym – wzrost, m.in. przez mechaniczny nacisk na chrząstki wzrostowe, zwiększenie wydzielania hormonu wzrostu), sprzyja harmonii rozwoju (proporcjonalne przyrosty masy ciała, korzystny jego skład), rozwojowi mięśni i funkcji zaopatrzenia tlenem,

– mentalnym – umożliwia poznawanie najbliższego środowiska, przedmiotów, zjawisk,
– psychicznym – stwarza sytuacje, w których dziecko nauczane jest pokonywania trudności, radzenia sobie ze stresem, tremą, zmęczeniem, uczy się także, jak przeżywać sukcesy i porażki, jak – co ważne – kontrolować emocje,
– społecznym – sprzyja kształtowaniu relacji z innymi, umiejętności współpracy, samokontroli,

– motorycznym – umożliwia uzyskanie odpowiedniego poziomu sprawności fizycznej i harmonijny rozwój wszystkich jej składowych (cech motorycznych) oraz umiejętności ruchowych, dzięki którym dziecko może radzić sobie w różnych sytuacjach w codziennym życiu i unikać zagrożeń.

Ponadto – możliwa jest bez wątpienia adaptacja do różnorodnych bodźców i zmian środowiska fizycznego (np. zmian temperatury otoczenia) i społecznego; kompensacja niekorzystnych zjawisk współczesnego życia: nadmiernego unieruchomienia związanego z nauką w szkole, odrabianiem lekcji, oglądaniem telewizji, pracą przy komputerze czy spędzaniem zbyt dużej ilości  czasu z telefonem komórkowym, iPadem czy tabletem.

Co jest jeszcze niezwykle istotne – zapobieganie zaburzeniom rozwoju i zdrowia, nadwagi i otyłości, zaburzeniom układu ruchu i wczesna profilaktyka miażdżycy czy osteoporozy (aktywność fizyczna sprzyja zwiększeniu masy kostnej; 80% szczytowej masy kości osiąga dziecko około 18. roku życia człowieka). Aktywność ruchowa stanowi niepodważalnie także rodzaj terapii wielu zaburzeń – zwłaszcza otyłości, cukrzycy t. 1 i 2, astmy oskrzelowej, zaburzeń układu ruchu, czy wahań nastroju w wieku dojrzewania.

 

 

 

 

 

Rola tańca, jako przykładu aktywności fizycznej natomiast to między innymi:

  • kształtowanie precyzji ruchów, doskonalenie ich koordynacji, orientacji przestrzennej. Ruchom dziecka nadaje lekkości, sprężystości, gibkości, płynności i skoczności. Pozytywnym zmianom ulega postawa ciała, gdyż dbając o estetykę i elegancję ruchów wymaga się od nich „wyprostowanych” pleców, ściągnięcia łopatek i uniesienia głowy,
  • utrwalanie pamięci dziecka, szczególnie pamięci ruchowej, którą taniec kształtuje poprzez powtarzanie sekwencji kroków i figur tanecznych. W zależności od  formy tańca, dostarczane są dzieciom doznania estetyczne, wyzwalające w artyzm, kształtujące wrażliwość na sztukę,  improwizację ruchową i pobudzają inwencję twórczą. Stosując muzykę spokojną, o łagodnej linii melodycznej, taniec pełni funkcje relaksacyjną, uspokajającą, co jest szczególnie ważne wobec silnych bodźców dostarczanych przez środowisko zewnętrzne. Taki zabieg stosuję się często na zakończenie zajęć.

Fot. Piotr Kochanowski http://kotofoto.pl/