WITAMINA B12

Witamina B12 jest związkiem chemicznym regulującym produkcję czerwonych krwinek, bierze udział w przemianach tłuszczy białek, czy węglowodanów. Występuje głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego, a najlepiej przyswajalna jest z mięsa. Właściwościami witaminy B12 jest między innymi pobudzanie apetytu, produkcję krwinek czerwonych, zapobiega osteoporozie, jest odpowiedzialna za dobry nastrój oraz poprawę funkcjonowania układu nerwowego. Cyjanokobalamina, czyli opisywana witamina B12 może zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób Alzheimera, czy nowotworów. Ponieważ witamina ta uczestniczy również w przetwarzaniu białek, tłuszczów oraz węglowodanów, tym samym przeciwdziała osłabieniu, zmęczeniu, poprawia koncentrację i wpływa pozytywnie na funkcję pamięci. Biorąc udział w syntezie neuroprzekaźnika jakim jest serotonina może działać w odpowiednio dużych ilościach jako antydepresant. Niska ilość działa odwrotnie. Brzmi jak potrzebna, prawda?

W związku z tym, że witamina ta występuje głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego, na jej brak mogą uskarżać się osoby praktykujące diety bezmięsne np. wegetarianizm. W takich przypadkach trzeba tę witaminę uzupełniać właściwymi suplementami. Na niedobór witaminy cierpią również osoby po operacjach, takich jak: resekcja jelita krętego, gdzie witamina jest wchłaniana, ale również osoby cierpiące na choroby Leśniewskiego- Crohna, czy celiakię.

Objawami niedoboru witaminy B12 są miedzy innymi: zmęczenie, drażliwość, zaburzenia psychiczne w tym depresje, czy psychozy – te ostatnie występują przy długotrwałym niedoborze witaminy. Dodatkowo objawy takie jak: osłabienie, bóle głowy, brak apetytu, napady drgawek.

Zbadajcie stężenie witaminy B12 w organizmie, aby dobrać suplementację lub polepszyć magazyn za pomocą pokarmów.