Szyk  gotowania, czyli jak przygotować zdrowy i szybki obiad w wielkim mieście

 „Skłonność płci pięknej do smakoszowania ma w sobie coś instynktownego, ponieważ sprzyja ono urodzie. Obserwacje dokładne i ścisłe dowiodły, że dieta pożywna, delikatna i starannie ułożona oddala na długo starość. Gdy taką dietę stosować, oko bardziej się błyszczy, cera ma więcej świeżości, a mięśnie są mocniejsze (…)” – czytam i bezzwłocznie zachęcam do lektury francuskiego prawnika Anthelme Brillat-Savarin’a „Fizjologia smaku”. Gotujmy i cieszmy się bezcennym zdrowiem!  Nawiązując do tytułu, dzisiaj z wielkomiejską elegancją kupiłam na targu zdrowe słodkie ziemniaki, pietruszkę, pachnącą obłędnie kolendrę, nasiona słonecznika, sałatę rzymską, orkisz i czerwoną kapustę.  Same korzystne dla zdrowia produkty, uwielbiam to. Przygotowanie wybornego, smacznego w swojej prostocie jesiennego obiadu zajmuje około 20 minut! Przed obiadem proponuję chwilę relaksu na świeżym, choć chłodnym już powietrzu – taras, mini balkon, alejka pod domem, park – z aperitifem w postaci winogron. Pobudzą układ pokarmowy do wydzielania odpowiedniej ilości i jakości enzymów, ułatwią i przygotują drogę dla trawienia obiadu i nie będą zaburzać wówczas pracy naturalnej mikroflory bakteryjnej jelit. To tak jak Ferrari, które może być stoczone przez tira. Ferrari – winogrona, tir – obiad. Czy wyobrażacie sobie odwrotny układ? J Ponadto czereśnie bardzo korzystnie wpływają na uzupełnienie potasu, ważnego elektrolitu dla funkcji serca. Latem, ale i wczesną jesienią, kiedy organizm traci wodę biologicznie  – łącznie z elektrolitami – jest to bardzo ważne. Co więcej? Neutralizują działanie wolnych rodników i dzięki temu, opóźniają procesy starzenia się skóry. A smak….? To już wiecie najlepiej.

Bataty z pietruszką, kolendrą i orkiszem

Składniki na 2 porcje:

– 2 bataty (żółty i pomarańczowy), ½ pęczka świeżej kolendry, kawałek czerwonej kapusty, 2 pietruszki, 1 szklanka orkiszu po ugotowaniu, 2 łyżki nasion słonecznika, 1 łyżka sezamu, olej lniany, sól różowa i świeżo mielony pieprz kolorowy

Wykonanie:

Dokładnie umyte bataty pokroić w grube plastry ze skórą, ugotować (20 minut), pietruszkę dokładnie wyszorować, sparować, pokroić w plastry. Nastawić orkisz i gotować w lekko osolonej wodzie (20 minut). W tym czasie kapustę drobno poszatkować, posiekać kolendrę, przygotować dressing: 2 łyżki oleju lnianego, sok z cytryny, sól, pieprz. Po ugotowaniu batatów i sparowaniu pietruszki, umyć sałatę, ułożyć na dno misek, na to kapustę, ciepłe warzywa, orkisz, posypać słonecznikiem, sezamem, dodać dressing i posypać całość kolendrą.

~Bon appetit~