Internet to źródło informacji, inspiracji a w wielu przypadkach motywacji. Szczególnie jeśli mowa o platformach, czy serwisach umożliwiających odbiorcom interakcję. Czy potęga social mediów oddziałuje na sferę zdrowia, a w tym wybory żywieniowe?
Zauważalna przewaga
O ile w mediach społecznościowych znajduje się wiele informacji dotyczących podróży, nauki języków, recenzji książek, o tyle największą „siłę rażenia” mają komunikaty dotyczące urody, sylwetek, odchudzania i gotowania. Oznacza to w dużej mierze promocję poświęcania coraz większej ilości czasu na myślenie o wyglądzie i kierowaniu ku niemu koncentracji człowieka – szczególnie kobiet. Czy to od dzisiaj wiadomo, że jedzenie determinuje w ogromnej skali zdrowie fizyczne i psychiczne? Nie. Co więcej, dla znacznej części społeczeństwa określa je od dawna również wygląd. Social media są na tym bardzo skupione, a ponadto kipią przepisami, tipami dotyczącymi oszczędzania czasu i pieniędzy w kuchni, przemyślanych zakupów, trendów dietetycznych oraz wizyt w lokalach gastronomicznych.
Wiara czyni cuda
Istnieje wiele doniesień mówiących o tym, że obecnie ufamy social mediom bardziej niż telewizji, prasie czy radiu. Liczymy się z opinią znanych osób, ekspertów, korzystamy z porad blogerów, mimo, że czasami trudno odróżnić edukacyjne treści od reklam. Social media zdecydowanie kształtują poglądy, opinie, wpływają na zachowania żywieniowe: na to ile i jak jemy oraz gdzie kupujemy żywność. To, komu wierzymy z pewnością podnosi wartość decyzji związanych z indywidualnym podejściem do diety, czyli stylu życia, w tym odżywiania się. Komunikaty w social mediach są często bardzo atrakcyjnie zaaranżowane, co wpływa na ich pozytywny odbiór i wywieranie wpływu.
Zagrożenia vs. korzyści
Kiedy źródła wiedzy są dobrze wyselekcjonowane przez odbiorcę, nie należy się opierać przed informacjami i ich wpływem na umysł. Jest to jednak podstawa, by nie płacić psychologicznej ceny za czas przed ekranem. Rozsądny nawyk, który dobrze trenować to sprawdzanie skąd pochodzą dane komunikaty, czy są potwierdzone naukowo, czy promowana żywność pochodzi z dobrego źródła, a przepis na ulubiony deser to rzeczywiście coś, dla czego warto poświęcać czas i pieniądze. W jednym z badań brytyjskich dowiedziono, że grupa osób śledzących konta o zdrowym odżywianiu wybierała znacznie częściej warzywa i owoce niż niezdrową żywność. Jednak nierzadko oglądając wyidealizowane figury, cały dzień poświęcony zielonym koktajlom czy fit potrawom pojawiają się w rezultacie zaburzenia poznawcze, przez które szczególnie młode osoby mogą zachorować nawet na depresję. Jeśli potrafimy z dystansem korzystać z social mediów, mogą być doskonałym źródłem motywacji, inspiracji i ułatwienia w wielu dziedzinach życia, np. w kulinariach czy modelowaniu nawyków żywieniowych.
Bibliografia
Buijzen, M., van Reijmersdal, E. A., and Owen, L. H. (2010). Introducing the PCMC-Model: an investigative framework for young people’s processing of commercialized media content. Commun. Theory 20, 427–450. doi: 10.1111/j.1468-2885.2010.01370
Mangold, W.G. and Faulds, D.J. (2009) ‘Social media: the new hybrid element of the promotion mix’, Business Horizons, Vol. 52, No. 4, pp.357–36
Lee, J. E., and Watkins, B. (2016). YouTube vloggers’ influence on consumer luxury brand perceptions and intentions. J. Bus. Res. 69, 5753–5760. doi: 10.1016/j.jbusres.2016.04.171