Agresja a dieta

Jak wiemy, pojęcie agresji określa zachowanie ukierunkowane i intencjonalne na zewnątrz lub do wewnątrz, mające na celu spowodowanie szkody psychicznej lub fizycznej.  Przyczyn takiego stanu może być bardzo wiele, a jedną z nich są pewne deficyty w diecie. U dzieci, niedobory cynku i żelaza, u dorosłych dochodzi ponadto niedobór tryptofanu (aminokwasu egzogennego, czyli takiego którego organizm sam nie wytwarza). Aminokwas ten, nie odgrywa tylko roli w aspekcie zwiększonego ryzyka powstawania agresji. Jego niedobór ma znaczenie także w temacie bezsenności, obniżonym nastroju, zachwianej regulacji poziomu neuroprzekaźników: noradrenaliny, dopaminy i β-endorfiny a nawet powstawanie nadwagi. Skąd dostarczać tryptofan? Oto źródła:

  • pestki dyni
  • soja
  • cielęcina
  • ryby morskie
  • jaja
  • otręby
  • fasola

Ile takich produktów należy zjeść, aby zapewnić sobie zalecaną, dzienną dawkę (dla osób dorosłych – 5 mg/ kg m.c.)?

Przykładowo, człowiek ważący 65kg dziennie potrzebuje 325mg tryptofanu. Pierwsza pozycja z listy źródeł, czyli pestki dyni w 100g zawierają 576mg. Zatem przysłowiowa garść (30g) będzie dostarczać 172,8mg. Jajko w 100g zawiera 167mg – jeśli spożyjemy 2 sztuki, mamy 334mg – zatem np. sałata z 2 jajkami posypana pestkami dyni idealnie zapewnia nam dzienne zapotrzebowanie na ten cenny aminokwas.